Bine aţi venit, Vizitator
Pentru a descarca documentul in format dati click pe acest link.




STATUTUL
ASOCIAŢIEI DE COPROPRIETARI ÎN
CONDOMINIU NR.55/224





1 DISPOZIŢII GENERALE

1.1. ASOCIAŢIA DE COPROPRIETARI ÎN CONDOMINIU NR.55/224, denumită în continuare "Asociaţie" este constituită în conformitate.cu Legea condominiului în fondul locativ, Legea privatizării fondului de locuinţe şi alte acte legislative şi normative care reglementează relaţiile de drept, precum şi alte relaţii în problemele proprietăţii asupra locuinţelor, încăperilor cu altă destinaţie decît aceea de locuinţă (în continuare - încăperi), proprietăţii comune indivize şi altor bunuri imobiliare din condominiu în fondul locativ.
1.2. Denumirea asociaţiei: deplină: - ASOCIAŢIA DE COPROPRIETARI ÎN CONDOMINIU NR.55/224. abreviată: - A.C.C. NR.55/224.
1.3. Sediul Asociaţiei este: MD-4839, str. Unirii, 20, ap. 152, s. Stăuceni, mun. Chişinău, Republica Moldova.
1.4. Asociaţia este creată din iniţiativa la 2 persoane fizice, proprietari de încăperi şi altor bunuri imobiliare, la Sediul: MD-4839, str. Unirii, 20, ap. 152, Stăuceni, Chişinău Rîşcani, Republica Moldova, în cadrul adunării constituante în scopul:
• păstrării, întreţinerii, exploatării şi reparaţiei bunurilor imobile din condominiu;
• asigurării membrilor asociaţiei cu servicii comunale şi cu alte servicii din împuternicirea proprietarilor;
• realizării de către proprietari de locuinţe şi încăperi cu altă destinaţie decît aceea de locuinţă a drepturilor de a poseda, folosi şi administra proprietatea comună în condominiu;
• repartizării între coproprietari a cheltuielilor comune în condominiu;
• asigurării la nivelul cuvenit a stării tehnice, antiincendiare şi ecologice a patrimoniului comun;
• asigurării proprietarilor de locuinţe şi încăperi cu altă destinaţie decît aceea de locuinţă, chiriaşilor şi arendaşilor de încăperi locative şi cu altă destinaţie decît aceea de locuinţă (dacă va fi împuternicită de aceştia) cu servicii comunale şi alte servicii ce decurg din activitatea de întreţinere a imobilului;
• asigurării respectării de către proprietarii locuinţelor şi membrilor familiilor lor, chiriaşilor şi arendaşilor încăperilor locuibile şi cu altă destinaţie decît aceea de locuinţă a regulilor de exploatare a acestor încăperi, întreţinere a blocurilor locative şi teritoriilor aferente, precum şi a proprietăţii de uz comun;
• realizării măsurilor de amenajare a terenurilor transmise condominiului;
• exercitării (la necesitate) a funcţiilor de beneficiar la îndeplinirea lucrărilor de exploatare, reparaţie, reconstrucţie şi construcţie a încăperilor şi clădirilor în condominiu;
• încheierii şi îndeplinirii contractelor şi acordurilor tiu persoane juridice şi fizice în conformitate cu activităţile sale:
• obţinerii şi folosirii pentru necesităţile asociaţiei de coproprietari a creditelor bancare, inclusiv prin gajarea imobilului - proprietăţii comune ajasociaţiei;
• desfăşurării activităţilor economice în conformitate cu prezentul Statut şi legislaţia în vigoare;
• reprezentării şi apărării intereselor şi drepturilor legitime comune ale proprietarilor de locuinţe şi încăperi cu altă destinaţiei decît aceea de locuinţă în organele publice centrale şi locale, în instanţele de judecată şi în relaţiile cu terţele părţi.
1.5. Asociaţia are formă organizatorico - juridică Asociaţie.
1.6. Asociaţia de la data înregistrării statutului dobîndeşte dreptul de personalitate juridică, are balanţă autonomă, conturi de decontare şi de altă natura în bănci, poate fi reclamant şi reclamată în instanţa judecătorească.
1.7. Asociaţia răspunde de obligaţiunile sale cu bunurile ce-i aparţin. Asociaţia nu poartă răspundere pentru obligaţiunile membrilor săi. 1.8. Asociaţia este creată fără limitarea termenului de activitate.
1.9. Asociaţia de coproprietari are ştampilă cu denumirea ei şi alte atribute ce-i aparţin persolanitatii juridice.


II. RAPORTURILE DE PROPRIETATE IN CONDOMINIU

2.1. Condominiul este alcătuit din clădire, o parte de clădire cu intrare separata (tronson de bloc al unei clădiri cu multe apartamente cu intrare şi racordări la reţelele inginereşti separate), terenul aferent, precum şi anexele la clădiri, trotuarele pentru pietoni, drumurile şi parcările auto, plantaţiile de înverzire de mulţi ani şi alte obiecte, ce se află pe terenul aferent cu excepţia obieptelor din complexul energetic, telecomunicaţiilor, apă şi canalizare, precum şi obiectelor cu destinaţie strategică (adăpost antiaerian, adăpostire contra radiaţie) sau edificiile compact amplasate cum ar fi: case de locuit pentru o familie, vile сu terenuri aferente sau fară de ele, garaje şi alte obiecte unite într-un teren unic şi elementele de infrastructură).
Proprietatea comună a condominiului include toate părţile proprietăţii care sînt în folosinţă comună: ca terenul pe care este construită clădirea (clădirile), pereţii, acoperişul, terasele, coşurile de fum, scările, holurile, subsolurile şi etajele tehnice, tubulatura de gunoi, ascensoarele, utilajul şi sistemele inginereşti din interiorul sau exteriorul locuinţelor (încăperilor) care deserveşte mai multe locuinţe (încăperi), terenurile aferente în hotarele stabilite cu elemente de înverzire, alte obiecte (de indicat care) destinate pentru deservirea proprietăţii imobile a condominiului. Proprietarii în condominiu posedă, folosesc şi dispun de bunuri în conformitate cu normele legislaţiei în vigoare.
Bunurile comune în condominiu se află în proprietate comună indiviză a proprietarilor de încăperi şi altor bunuri imobiliare.
Proprietatea comună în condominiu nu poate fi înstrăinată separat de la dreptul de proprietate asupra încăperilor în condominiu.
Obiectele proprietăţii comune pot fi transferate contra plată pentru folosinţă altor persoane fizice şi juridice în conformitate cu prevederile legislaţiei.
Terenul aferent şi altă proprietate comună a condominiului conform hotărîrii asociaţiei pot fi grevate cu dreptul limitat de folosire (servitut) de către alte persoane.
Servitutele se stabilesc cu acordul dintre persoana care solicită stabilirea acestora şi a proprietarilor. în cazul în care nu se ajunge la înţelegere litigiu se soluţionează pe cale judiciară. Proprietarul bunurilor comune în diviziune din condominiu nu este în drept să solicite defalcarea unei părţi ideale din teritoriu şi a unei părţi reale din bunurile comune.
Proprietatea statului (municipală) în condominiu poate fi privatizată conform legislaţiei în. Cota-parte de participare a fiecărui proprietar în bunurile imobiliare comune din condominiu este proporţională cotei de suprafaţă totală (m.p.) a încăperilor ce îi aparţin în condominiu, dacă hotărîrea adunării generale a proprietarilor, adoptată în conformitate cu procedura prevăzută în art. 26 din Legea condominiului în fondul locativ nu stabileşte alta.
Cota-parte a proprietarului camerei (camerelor) în locuinţă comunală se determină reieşind din raportul dintre suprafaţa camerei şi suprafaţa totală a locuinţei. Cu acordul proprietarilor, cota-parte poate fi diferită pentru diferite grupuri de proprietari, în funcţie de tipul încăperilor ce le aparţin în condominiu.
Cota-parte a noului proprietar în bunurile comune este egală cotei-părti a proprietarului precedent. În baza relaţiilor "proprietar - asociaţia", "proprietar - chiriaşi", "proprietar -arendaş", ’’proprietar - prestator de servicii", "asociaţia - prestator de servicii" stau contractele bilaterale scrise. În cazul în care proprietarul încheie contractul pentru prestarea serviciilor de sinestătător, aceasta se aduce la cunoştinţa conducerii Asociaţiei. Această prevedere se răsfrînge şi asupra cazul arendării încăperilor.

III. MIJLOACELE FINANCIARE ŞI FONDURILE
ASOCIAŢIEI DE COPROPRIETARI


Mijloacele financiare ale asociaţiei de coproprietari sînt constituit din:
a) taxele de instituire şi alte plăţi obligatorii ale membrilor asociaţiei;
b) veniturile provenite din activitatea financiar-economică a asociaţiei, orientată spre realizarea scopurilor, prevăzute la articolele 18-21 din Legea condominiului în fondul locativ;
c) mijloacele din compensarea cheltuielilor pentru deservirea tehnică a sistemelor interioare de alimentare cu apă rece şi caldă, de canalizare, de încălzire, de alimentare cu energie electrică;
d) mijloacele obţinute de la bugetele de stat şi locale, dacă este prevăzut de legea bugetului anuală;
e) alte venituri legale.
Prin decizia adunării generale asociaţia poate plasa o parte din mijloacele financiare disponibile în obligaţii, certificate, acţiuni şi alte valori mobiliare şi poate constitui fonduri speciale ale căror mijloace sînţ destinare realizării scopurilor prevăzute în statut. Modul de constituire a fondurilor speciale se stabileşte de adunarea generală. Proprietatea asociaţiei de coproprietari constituie proprietatea mobiliară şi imobiliară comună din condominiu, dobîndită ca urmare aactivităţii acesteia.

IV. ACHITAREA IMPOZITELOR, PLĂŢILOR OBLIGATORII,
SERVICIILOR COMUNALE ŞI ALTOR SERVICII


Proprietarii, iar în cazul proprietăţii municipale sau de stat - chiriaşii participă la cheltuielile pentru întreţinerea şi reparaţia proprietăţii comune în condominiu în modul stabilit de Legea condominiului în rondul locativ şi de alte acte normative. Consiliul de administraţie al Asociaţiei asigură colectarea de la membrii săi a plăţilor pentru întreţinerea şi reparaţia încăperilor şi altor elemente de uz comun a imobilului/imobilelor.
Proprietarii în condominiu plătesc impozitul pentru bunurile imobiliare, iar în cazul în care utilizează locuinţele proprii pentru extragerea de venituri - şi alte impozite stabilite de către legislaţie.
Proprietarii, iar în cazul proprietăţii municipale sau de stat - chiriaşii achită serviciile comunale şi alte servicii prestate lor în conformitate cu legislaţia şi actele normative în vigoare.
Proprietarii încăperilor şi altor bunurilor imobiliare, precum şi chiriaşii şi arendaşii încăperilor aflate în proprietate de stat sau municipală răspund de neachitarea în termen a plăţilor pentru încăperile ce le aparţin sau pe care le arendează, precum şi pentru serviciile comunale, conform contractelor încheiate direct cu prestatorii de servicii sau cu asociaţia de coproprietari.
Adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) asociaţiei poate prevedea posibilitatea vărsării unor plăţi conform contractului de închiriere sau arendă (plăţilor pentru întreţinerea şi reparaţia proprietăţii comune, pentru o parte de servicii comunale) direct la contul asociaţiei. încasarea plăţilor pentru serviciile comunale şi alte servicii, poate fi efectuată de asemenea în baza contractului încheiat între asociaţie si prestatorii de servicii, şi contractul încheiat între proprietari (chiriaşi, arendaşi) şi asociaţie.
Mărimea plăţilor obligatorii ale fiecărui proprietar pentru întreţinerea şi reparaţia proprietăţii comune în condominiu este proporţională cotei-părti a acestuia şi se stabileşte conforim Normelor de defalcare a mijloacelor financiare pentru exploatarea tehnică şi reparaţia fondului locativ.
Pentru neachitarea în termen de 6 luni a plăţilor sus-menţionate, proprietarii, iar în cazul proprietăţii municipale sau de stat chiriaşii poartă răspundere în modul stabilit de legislaţie.
Adunarea generală anuală la aprobarea bugetului asociaţiei- determina obligaţiunile fiecărui proprietar de încăpere la plăţile obligatorie a acestora şi stabileşte termenul şi procedura de achitare a lor. Toţi proprietarii de încăperi sunt obligaţi să achite plăţile şi cotizaţiile speciale stabilite de adunarea generală în ordinea următoare:
• cota parte în cheltuielile comune trebuie să fie achitată nu mai tîrziu de ____
• dacă nu se prevede altă modalitate, atunci cotizaţiile speciale urmează a fi achitate în aceiaşi perioadă că şi cota parte la participare la cheltuielile comune;
• cheltuielile speciale introduse în bugetul Asociaţiei se plătesc în termenul şi ordinea stabilită pentru cota parte în cheltuielile comune.
Neachitarea de către o parte de proprietari, iar în cazul proprietăţii municipale sau de stat - chiriaşi a serviciilor comunale prestate nu poate fi temei pentru debransarea totală de către Consiliul de administraţie a blocului de locuinţe de la reţelele şi instalaţiile electrice, termice, de gaz, reţelele de alimentare cu apă şi canalizare.

V. ACTIVITATEA ECONOMICĂ A ASOCIAŢIEI DE COPROPRIETARI

Asociaţia îşi desfăşoară activitatea sa în conformitate cu Legea condomeniului în fondul locativ, alte acte legislative şi normative în vigoare şi prezentul statut. primii trei ani de activitate asociaţia de coproprietari este scutita de orice impozite şi plăţi, cu condiţia că mijloacele obţinute în urma realizării acestor inlesniri vor fi depuse pe un cont special şi folosite integral pentru întreţinerea şi reparaţia bunurilor comune în condomeniu şi că aceste înlesniri sînt prevăzute în bugetul de stat pe anul respectiv Pentru realizarea scopurilor prevăzute în prezentul statut asociaţia desfăşoară următoarele activităţi:
a) gestionarea, deservirea, exploatare şi reparaţie a bunurilor din condomeniu;
b) reconstrucţia şi construcţia (prin metoda de antrepriză sau în regie proprie) încăperilor suplimentare şi obiectelor de uz comun în condomeniu;
c) darea în arendă, chirie, sau vînzarea bunurilor imobiliare, ce fac parte din condomeniu şi se află în proprietatea asociaţiei, în caz de necesitate financiară pentru întreţinerea şi îmbunătăţirea starii proprietăţii comune în condomeniu;
d) alte tipuri de activităţi prevăzute în statut şi care nu contravin legislaţiei în vigoare.
Conform deciziei adunării generale a asociaţiei venitul prevăzut de la activitatea economică se foloseşte pentru plata cheltuielilor economice sau se repartizează în fondurile speciale, pentru a fi utilizate în scopurile prevăzute de statut. Venitul suplimentar poate fi repartizat pentru alte scopuri de activitate ale asociaţiei, prevăzute de Legea condomeniului şi prezentul statut.

VI. DESERVIREA ŞI EXPLOATAREA PROPRIETĂŢII
IMOBILIARE ÎN CONDOMENIU


Deservirea şi exploatarea proprietăţii imobiliare în condomeniu se va organiza prin licitaţie, la care pot participa persoane fizice şi juridice deţinătoare de licenţe respective, eliberate în modul stabilit. Personale fizice şi juridice care au cîştigat licitaţia execută, în baza contractelor încheiate cu consiliul de administraţie al asociaţiei, lucrările de întreţinere şi reparaţie a proprietăţii imobiliare, precum şi de construcţie a obiectelor suplimentare din condomeniu. Lucrările de reparaţie şi construcţie necomplicate pot fi executate de către proprietari sau de către asociaţii. La desfăşurarea activităţilor supuse licenţierii, asociaţia trebuie să dispună de licenţa respectivă. Instalarea şi exploatarea aparatelor de evidenţă a consumului de energie electrică şi termică, gaze şi apă în condomeniu se efectuează conform actelor legislative şi documentelor normative în vigoare. Publicitatea pe clădirile din condomeniu poate fi instalată numai în baza contractului încheiat cu consiliul de administraţie al asociaţiei de coproprietari, contra plată.

VII. DREPTURILE ASOCIAŢIEI DE COPROPRIETARI

In cazul în care asociaţia, prin activitatea sa nu încalcă drepturile şi interesele proprietarilor apărate de lege ea are dreptul:
• să încheie contracte de gestiune şi/sau deservire a proprietăţii comune cu orice persoană
• fizică sau juridică, indiferent de forma de proprietate în conformitate cu legislaţia;
• să organizeze deservirea de sine stătător a bunurilor imobiliare în condomeniu;
• să întocmească devizul anual de venituri şi cheltuieli, inclusiv cheltuielile pentru exploatarea, reparaţia şi reconstrucţia proprietăţii comune, cotizaţii speciale şi defalcări speciale în fondul de rezervă pentru lichidarea consecinţelor calamităţilor naturale posibile, precum şi cheltuielile pentru alte scopuri prevăzute de Legea condomeniului în fondul locativ şi de prezentul statut;
• să stabilească pentru fiecare proprietar cuantumul plăţilor obligatorii conform cotei-părţi de participare;
• să efectueze lucrări şi să presteze servicii membrilor asociaţiei;
• sa beneficieze de credite bancare în modul şi cu condiţiile prevăzute de legislaţie;
• să aibă în proprietate încăperi în condomeniu;
• să plătească serviciile prestate şi lucrările executate în baza contractelor încheiate;
• să vîndă, să schimbe şi să dea în arendă organizaţiilor comerciale, necomerciale şi cetăţenilor, inventarul, utilajul şi alte valori materiale, precum şi să treacă la pierderi de la balanţa asociaţiei dacă acestea sînt uzate fizic sau învechite moral, în modul stabilit de legislaţie;
• în conformitate cu normele şi regulile de construcţie să execute suprazidirea, reconstrucţia sau demolarea obiectelor din proprietatea comună sau încăperilor din condomeniu;
• să primească în folosinţă pe termen nelimitat sau să dobîndească în proprietate terenuri pentru construcţia şi exploatarea ulterioară a blocurilor locative, şoproanelor şi altor construcţii;
• să efectueze alte acţiuni şi tranzacţii ce corespund scopurilor asociaţiei, în conformitate cu legislaţia;
• să intenteze acţiuni în judecată în vederea stingerii plăţilor obligatorii în cazul neexecutării de către proprietari (chiriaşi, arendaşi) a obligaţiilor sale, vizînd susţinerea cheltuielilor comune;
• să ceară, în modul stabilit de legislaţie, de la proprietari (chiriaşi, arendaşi) repararea integrală a pagubelor pricinuite în urma neachitării plăţilor obligatorii pentru serviciile comunale, întreţinerea şi reparaţia proprietăţii comune din condomeniu, precum şi neparticipării la alte cheltuieli comune;
• în cazul în care asociaţia de sine stătător efectuează deservirea tehnică a sistemelor inginereşti interioare să ceară de la întreprinderile prestatoare de servicii, compensarea cheltuielilor pentru deservirea tehnică a acestor sisteme, cum ar fi sistemele de alimentare cu apă rece şi caldă, canalizare, încălzire, energie electrică;
• să accepte instalarea contra plată pe clădirea asociaţia a panourilor de publicitate;
• să asigure proprietatea ce-i aparţine de orice risc de prejudiciu fizic;
• să se asocieze cu alte asociaţie pentru administrarea colectivă a proprietăţii comune în condomeniu, cu transmiterea asociaţiei de coproprietari unite drepturile de administrare a proprietăţii comune sau o parte de drepturi.

VIII. OBLIGAŢIILE ASOCIAŢIEI DE COPROPRIETARI

Asociaţia de coproprietari este obligată:
• să asigure executarea prevederilor Legii condomeniului în fondul locativ şi Legii privatizării fondului de locuinţe, altor acte legislative, precum şi a prezentului statut;
• să îndeplinească obligaţiunile contractuale în modul stabilit de legislaţie;
• să asigure executarea de către toţi membrii asociaţiei de coproprietari a obligaţiilor lor privind întreţinerea şi reparaţia bunurilor imobiliare din condomeniu;
• să asigure îndeplinirea de către toţi proprietarii, iar în cazul proprietăţii municipale sau de stat - de către chiriaşii a obligaţiunilor privind achitarea la timp a plăţilor obligatorii;
• să asigure starea ţehnico-sanitară respectivă a bunurilor comune din condomeniu;
• să asigure respectarea intereselor tuturor membrilor asociaţiei la stabilirea condiţiilor şi modului de posedare, folosire şi dispunere de proprietatea comuna, la repartizarea între proprietari a cheltuielilor pentru întreţinerea şi reparaţia bunurilor comune din condomeniu;
• să prezinte, în cazurile prevăzute de legislaţie şi de prezentul statut, interesele membrilor asociaţiei în raporturile cu persoanele fizice şi juridice;
• să asigure îndeplinirea de către toţi proprietarii (arendaşii şi chiriaşii) a obligaţiunilor privind achitarea la timp a plăţilor obligatorii, în conformitate cu legislaţie; să organizeze deservirea şi exploatarea bunurilor imobiliare din condomeniu (inclusiv reparaţia capitală, construcţia, reconstrucţia şi modernizarea clădirilor) în conformitate cu prevederile Legii condomeniului în fondul locativ, prezentului statut, altor acte normative;
• să stopeze acţiunile terţelor părţi care împiedică sau creează dificultăţi la realizarea de către coproprietarii asociaţiei a drepturilor de posedare, folosire şi dispunere a bunurilor imobiliare comune din condomeniu.

IX. CALITATEA DE MEMBRU AL ASOCIAŢIEI DE COPROPRIETARI

9.1. Membri ai asociaţiei sînt proprietarii încăperilor şi altor bunuri din condominiu conform listei.
9.2. Membri ai asociaţiei devin în mod automat persoanele juridice-întreprinderile de stat şi/sau municipale, cărora le aparţine dreptul de regie sau de administrare operativă a încăperilor din condominiu.
9.3. Calitatea de membru al asociaţiei se dobîndeşte din momentul înregistrării de stat a asociaţiei în modul stabilit.
9.4. Persoanele care procură încăperi în condominiu după înfiinţarea asociaţiei devin membri ai acesteia imediat după dobîndirea de către ei a dreptului de proprietate asupra încăperii.
9.5. Interesele membrilor minori ai asociaţiei le reprezintă părinţii, tutorii sau curatorii lor în modul stabilit de legislaţie.
9.6. Calitatea de membru al asociaţiei încetează în cazul decesului membrului asociaţiei, lichidării persoanei juridice, înstrăinării bunurilor sau în alte temeiuri.
9.7. în cazul decesului proprietarului încăperii - persoanei fizice sau reorganizării persoanei juridice, succesorii de drepturi (moştenitorii) devin membri ai asociaţiei din momentul dobîndirii de către aceştia a dreptului de proprietate asupra încăperii din condominiu.
9.8. In cazul decesului proprietarului încăperii - persoanei fizice şi lipsei de moştenitori legali sau testamentari, soarta încăperii se hotărăşte în conformitate cu normele dreptului de moştenire.
9.9. în cazul în care asociaţia este constituită din mai mult de 40 membri, pentru participarea la adunarea generală se alege cîte un reprezentant din partea a 5 membri ai asociaţiei.

X. DREPTURILE MEMBRILOR ASOCIAŢIEI DE COPROPRIETARI

10.1. Membrul asociaţiei de coproprietari are dreptul:
• să participe personal, sau prin intermediul împuternicitului său la activitatea asociaţiei, să aleagă şi să fie ales în organele de administrare ale asociaţiei;
• să facă propuneri privind îmbunătăţirea activităţii asociaţiei şi înlăturarea neajunsurilor în activitatea ei şi a organelor de administrare;
• să primească informaţii despre activitatea asociaţiei, starea patrimoniului acesteia şi cheltuielile efectuate;
• să achite prin intermediul contului asociaţiei plăţile pentru serviciile prestate, impozitele pentru imobilul de folosinţă comună;
• să efectueze activitatea de antreprenoriat în încăperile cu altă destinaţie decît cea de locuinţă, ce-i aparţin cu condiţia respectării cerinţelor legislaţiei, normelor sanitare, antiincendiare, etc. fară a leza drepturile altor membri din cadrul asociaţiei;
• să transmită încăperea ce-i aparţine în chirie sau arendă în modul stabilit de legislaţie;
• să aducă îmbunătăţiri sau replanificări încăperii sale fară a pune în pericol integritatea structurală a clădirii sau a încăperilor altor membri, a comunicaţiilor inginereşti;
• să asigure de sinestătător la compania de asigurări încăperea ce-i aparţine;
• să realizeze alte drepturi prevăzute de legislaţie şi prezentul statut.

XI. OBLIGAŢIUNILE MEMBRILOR ASOCIAŢIEI DE COPROPRIETARI

11.1. Membrul asociaţiei de coproprietari este obligat:
• să asigure buna întreţinere şi reparaţie la timp a locuinţei (încăperii) ce-i aparţine din contul personal;
• să nu deterioreze sau să pună în pericol proprietatea comună, precum şi proprietatea oricărui alt membru al asociaţiei;
• să accepte, cu un preaviz de 5 zile, accesul în încăpere a reprezentanţilor asociaţiei de coproprietari atunci cînd este necesară o inspecţie, reparaţie ori o înlocuire a elementelor proprietăţii comune, accesul la care este numai din respectiva locuinţă (încăpere). In cazurile intervenţiei urgente pentru preîntîmpinarea avariei ori lichidarea consecinţelor în urma acesteia, preavizul nu este necesar;
• să compenseze pagubele pricinuite în conformitate cu legislaţia în vigoare, în cazul în care proprietarul sau oricare altă persoană care acţionează în numele său provoacă daune bunurilor altor proprietari sau proprietăţii comune din condominiu;
• să participe la cheltuielile pentru întreţinerea şi reparaţia bunurilor imobiliare comune din condominiu m modul stabilit de Legea condominiului în fondul locativ, alte acte legislative şi normative în vigoare şi de prezentul statut, chiar şi în cazul neutilizării a încăperii ce-i aparţine în condominiu;
• să utilizeze încăperile, proprietatea comună numai conform destinaţiei şi în limitele stabilite de Legea condominiului în fondul locativ şi prezentul statut;
• să nu schimbe aspectul proprietăţii comune, fară autorizarea prealabilă a asociaţiei;
• să nu reamplaseze pereţii despărţitori din încăpere care fac parte din structura de rezistenţă a clădirii fară acordul asociaţiei; • să nu efectueze replanificarea încăperii fară documentaţia de proiect, aprobată şi verificată în modul stabilit şi fară acordul asociaţiei;
• să achite la timp toate plăţile pentru serviciile comunale şi alte servicii prestate, impozitele şi plăţile pentru întreţinerea şi reparaţia bunurilor imobiliare comune din condominiu, alte plăţi stabilite de asociaţie;
• să respecte ordinea şi regulile interioare stabilite în asociaţie;
• să îndeplinească alte obligaţiuni ce rezultă din statutul şi deciziile asociaţiei.

XII. ORGANELE DE ADMINISTRARE ŞI CONTROL ALE
ASOCIAŢIEI DE COPROPRIETARI

12.1. Organele de administrare ale asociaţiei de coproprietari sînt:
a) adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) asociaţiei de coproprietari;
b) consiliul de administraţie al asociaţiei coproprietarilor.
12.2. Adunarea generală a membrilor asociaţiei (reprezentanţilor) este organul superior de administrare a asociaţiei coproprietarilor. Administrarea curentă în asociaţie este efectuată de Consiliul de administraţie al acesteia.
12.3. Organul de control al asociaţiei este Comisia de cenzori (cenzor).

XIII. ADUNAREA GENERALĂ A MEMBRILOR (REPREZENTANŢILOR)
ASOCIAŢIEI DE COPROPRIETARI


13.1. Adunarea generală anuală a membrilor (reprezentanţilor) asociaţiei se convoacă cel tîrziu în termen de 60 zile după încheierea exerciţiului financiar. Adunarea generală extraordinară poate fi convocată din iniţiativa Consiliului de administraţie, membrilor (reprezentanţilor) asociaţiei de coproprietari care dispun cel puţin 30 % de voturi din numărul total de voturi, precum şi la cererea comisiei de cenzori (cenzorului) şi a autorităţii administraţiei publice locale.
13.2. Adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) asociaţiei este alcătuită din toţi proprietarii de încăperi şi altor bunuri imobile.
13.3. Avizul privind convocarea adunării generale se înmânează fiecărui proprietar contra semnătură, sau prin poştă (scrisoare recomandată) de către Consiliu sau persoanele, la iniţiativa cărora se convoacă adunarea generală. Avizul se expediază cel tîrziu cu 10 zile înainte de a avea loc adunarea.
13.4. In aviz se arată din iniţiativa cui se convoacă adunarea generală, locul şi timpul convocării, ordinea de zi.
13.5. Adunarea generală este deliberativă, dacă la ea sînt reprezentate cel puţin de 2/3 din numărul total de voturi. Dacă nu este întrunit cvorumul, adunarea va fi reconvocată. Adunarea poate fi reconvocată nu mai devreme de 48 ore şi nu mai tîrziu de 30 zile de la data fixată iniţial. Adunarea generală reconvocată este în drept să adopte decizii cu cel puţin 51 % din numărul total de voturi. 13.6. Numărul de voturi al fiecărui proprietar corespunde numărului de încăperi ce-i aparţin. Fiecare proprietar de încăperi este deţinător unui singur vot. Un vot deţin şi proprietarii locuinţei comunale.
13.7. In cazul în care în proprietatea de stat sau municipală se află mai mult de 30 la sută din suprafaţa totală a încăperilor din condominiu, proprietarul acestor încăperi sau organul autorizat de el, poate decide distribuirea între proprietari proporţional cotei de participare a părţii care depăşeşte 30% din voturile ce îi aparţin la adunarea generală.
13.8. Adunarea generală este condusă de preşedintele adunării, care se alege prin majoritatea voturilor celor prezenţi. Pentru întocmirea procesului-verbal al adunării se alege secretarul adunării. 13.9. Adunarea generală alege modul de adiministrare a condominiului în conformitate cu articolul din Legea condominiului în fondul locativ.
13.10. In cazul adoptării de către adunarea generală a deciziei privind transmiterea funcţiilor de administrare a condominiului altei persoane fizice sau juridice, această transmitere se efectuează numai în baza unui contract, încheiat în conformitate cu legislaţia.
13.11. Deciziile adunării generale se adoptă cu majoritatea simplă de voturi ale membrilor (reprezentanţilor) asociaţiei de coproprietari prezenţi, cu excepţia cazurilor prevăzute în articolul 10 (1) al Legii condominiului în fondul locativ şi sînt obligatorii pentru toţi proprietarii.
13.12. Deciziile adunării generale se reflectă în procese-verbale, care se semnează de către preşedintele şi secretarul adunării.
13.13. De competenţa adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) asociaţiei de coproprietari ţin:
• adoptarea deciziei privind organizarea, reorganizarea şi lichidarea asociaţiei.
• aprobarea statutului asociaţiei de coproprietari, operarea m statut modificărilor şi completărilor ce nu contravin statutului-tip şi legislaţiei în vigoare;
• adoptarea deciziei privind înstrăinarea, darea în arendă, gajarea sau transmiterea altor drepturi asupra bunurilor asociaţiei către proprietari sau terti;
• acordarea servitutilor sau altor drepturi de folosire asupra proprietăţii comune din condominiu;
• adoptarea deciziilor privind procurarea de materiale, utilaj necesar pentru, construcţia, reconstrucţia, inclusiv lărgirea (înălţarea), construirea acareturilor şi altor construcţii, reparaţia bunurilor imobiliare din condominiu:
• adoptarea deciziilor privind solicitarea împrumuturilor, inclusiv creditelor bancare;
• aprobarea devizului bugetului anual de venituri şi cheltuieli, precum şi a fondului de mijloace circulante si modificarea acestuia, aprobarea dării de seama privind executarea bugetului vizat de comisia de cenzori (auditor);
• introducerea restricţiilor de utilizare a proprietăţii comune, conform legislaţiei; adoptarea deciziei privind solicitarea serviciilor unei firme de audit pentru efectuarea reviziei activităţii financiare a asociaţiei de coproprietari;
• adoptarea deciziei (cu 2/3 de voturi) vizînd îmbunătăţirea confortului şi eficienţei termice a clădirii, inclusiv instalarea boilerelor cu apă caldă, încălzirii centrale, ascensoarelor şi altor dotări de amploare similară;
• adoptarea deciziei privind construcţia, reconstrucţia şi modernizarea clădirilor, replanificarea încăperilor respectînd cerinţele din actele normative în vigoare; alegerea consiliului de administraţie şi a comisiei de cenzori (cenzor);
• stabilirea pentru fiecare proprietar a cuantumului plăţilor obligatorii în conformitate cu cota-parte a acestuia:
• constituirea fondurilor speciale ale asociaţiei de coproprietari inclusiv a fondului de rezervă, a fondului pentru restabilirea şi reparaţia proprietăţii condominiului; examinarea petiţiilor privind activitatea consiliului de administraţie, a preşedintelui şi comisiei de cenzori a asociaţiei:
• adoptarea la cerea consiliului de administraţie sau preşedintelui acestuia a Regulamentului de ordine interioară a asociaţiei şi a Regulamentului cu privire la salarizarea personalului asociaţiei si modificarea acestora; determinarea cuantumului remunerării membrilor consiliului de administraţie;
• adoptarea deciziei (cu 2/3 de voturi) vizînd îmbunătăţirea confortului şi eficienţei termice a clădirii;
• soluţionarea altor chestiuni ce ţin de activitatea asociaţiei.
13.14. Adunarea generală, de asemenea este în drept să soluţioneze chestiunile ce ţin de competenţa consiliului de administraţie.

XIV. CONSILIUL DE ADMINISTRAŢIE AL ASOCIAŢIEI DE COPROPRIETARI

14.1. Organul executiv al asociaţiei de coproprietari este consiliul de administraţie care se suboraonează adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) asociaţiei. Consiliul de administraţie este în drept să adopte hotărîrii în toate domeniile de activitate ale asociaţiei, cu excepţia chestiunilor ce ţin de competenţa exclusivă a adunării generale.
14.2. Membrii consiliului de administraţie se aleg din rîndul membrilor asociaţiei la adunarea generală pe un termen stabilit de statutul asociaţiei, dar nu mai mult decît pe trei ani.
14.3. în cazul în care proprietatea de stat sau municipală constituie mai mult de 30 la sută din suprafaţa tuturor încăperilor din condominiu, persoana care reprezintă interesele roprietarului respectiv se include în mod automat în componenţa consiliului de administraţie.
14.4. Consiliul de administraţie alege din componenţa sa preşedintele şi vicepreşedintele consiliului.
14.5. Atribuţiile Consiliului de administraţie sînţ:
a) asigurarea executării deciziilor adunării generale;
b) asigurarea respectării legislaţiei vigoare şi prevederilor statutului asociaţiei;
c) înregistrarea la oficiul cadastral teritorial construcţiile şi teritoriul condominiului;
d) selectarea organizaţiei (prin concurs) de desei-vire şi exploatare a imobilului în condominiu, sau investirea cu dreptul pentru efectuarea selectării pe preşedintele consiliului;
e) executarea controlului asupra achitării în termen de către membrii asociaţiei a plăţilor obligatorii;
f) întocmirea devizelor anuale de venituri şi cheltuieli, dări de seamă şi prezentarea lor spre aprobare adunării generale; g) întocmirea şi actualizarea listei membrilor asociaţiei, ţinerea lucrărilor de secretariat, evidenţei contabile, alcătuirea dărilor de seamâ;
h) convocarea şi organizarea adunării generale;
i) executarea altor obligaţiuni ce reies din statutul asociaţiei de coproprietari.
14.6. Şedinţa consiliului de administraţie se convoacă de către preşedinte, iar în lipsa lui de Către vicepreşedinte, nu mai rar decât o dată în trimestru. Despre data şedinţei membrii consiliului sînt anunţaţi cel puţin cu 3 zile înainte de şedinţă.
14.7. Şedinţa consiliului de administraţie este deliberativă dacă la ea sînt prezenţi majoritatea membrilor lui.
14.8. Consiliul de administraţie este în drept să dispună de mijloacele asociaţiei ce se află la coţitul bancar, conform planului financiar aprobat de adunarea generală.
14.9. Consiliul de administraţie al asociaţiei de coproprietari, exercetînd obligaţiunile sale are următoarele responsabilităţi:
a) să respecte şi să îndeplinească prevederile Codului locativ, Legii condominiului în fondul locativ, Legii privatizării fondului de locuinţe, hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova ce ţin de activitatea asociaţiilor de coproprietari, statutului asociaţiei şi altor acte normative, deciziilor adunării generale a asociaţiei;
b) să calculeze corect cuantumul plăţilor obligatorii şi cotizaţiile pentru fiecare membru al asociaţiei conform cotei-părţi în condominiu;
c) să controleze achitarea integră şi la timp de către fiecare membru al asociaţiei a plăţilor obligatorii, serviciilor comunale şi altor servicii;
d) să solicite de la autorităţile administraţiei publice locale stabilirea hotarelor terenurilor condominiului şi transmiterea acestuia în proprietatea comună a asociaţiei de coproprietari în termenii stabiliţi de lege:
e) să apelze la organele şi serviciile investite cu drepturi de control privind respectarea regulilor şi normelor de folosire, îmbunătăţire şi replanificare a locuinţelor (încăperilor), proprietăţii comune în condominiu, în cazuj cînd proprietarii admit punerea în pericol a integrităţii structurale a clădirii, încăperilor altor proprietari, comunicaţiilor inginerdşti, aspectului armonios unitar al întregului ansamblu de locuire;
f) să asigure îndeplinirea la timp şi calitativă a lucrărilor de întreţinere, reparaţie şi exploatare a bunurilor imobiliare din condominiu, funcţionarea stabilă a sistemelor inginereşti de folosinţă comună din bloc;
g) să organizeze instalarea contoarelor de energie electrică, termică, gaz, apă rece şi caldă atît la bloc cît şi în locuinţe (încăperile) membrilor asociaţiei coproprietarilor din contul acestora, sau din contul asociaţiei în cazul cînd aceasta are venit de la activitatea sa;
h) să monitorizeze prestarea serviciilor comunale şi altor servicii de către prestatorii de servicii privind calitatea şi asigurarea la timp cu aceste servicii şi respectarea drepturilor consumatorilor;
i) să anunţe şi să organizeze concursuri pentru selectarea/antreprenorilor pentru efectuarea reparaţiilor bunurilor imobiliare a condominiului, precum şi a administratorului în condominiu (în caz de necesitate);
j) să obţină autorizaţie (licenţă) în modul stabilit pentru cazul cînd asociaţia va practica genuri de activitate supuse licenţierii;
k) să încheie contracte privind prestarea sei-viciilor comunale şi altor servicii pentru necesităţile asociaţiei, iar în caz de investire cu drepturi de către membrii asociaţiei - privind serviciile comunale şi alte servicii pentru acestea, încheind contractul şi cu locatarii;
l) să încheie contracte de dare în arendă a încăperilor ce aparţin asociaţiei;
m) să întocmească devizul anul de venituri şi cheltuieli privind întreţinerea, exploatarea, reparaţia şi reconstrucţia proprietăţii comune, să colecteze cotizaţiile speciale şi. defalcările în fondul de rezervă, precum şi pentru alte scopuri, prezentîndu-le spre aprobare adunării generale;
n) să respecte drepturile tuturor membrilor asociaţiei, să reprezinte şi să apere m modul stabilit interesele şi drepturile legitime ale acestora în alte instanţe, inclusiv în judecată;
o) să intenteze acţiuni în judecată împotriva antreprenorilor administratorului, membrilor asociaţiei, altor persoane fizice şi juridice care nu-şi onorează obligaţiunile contractuale, încalcă legislaţia şi prevederile statutului asociaţiei;
p) să solicite de la întreprinderile prestatoare de servicii comunale şi alte servicii compensarea cheltuielilor pentru deservirea tehnică a sistemelor inginereşti, care se deservesc de asociaţie;
q) să administreze corect finanţele asociaţiei, se ţină la nivelul cuvenit contabilitatea, să prezinte la timp rapoartele financiare şi despre îndeplinirea bugetului asociaţiei;
r) să întocmească lista membrilor asociaţiei. Să ţină lucrul de secretariat, evidenţa adresărilor membrilor asociaţiei şi altor persoane;
s) să convoace şi să organizeze adunările generale ale asociaţiei;
t) să îndeplinească alte obligaţiuni ce reiese din Legea condominiului în fondul locativ, statutul asociaţiei, deciziile adunării generale şi ale organelor puterii de stat şi locale.

XV. PREŞEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE

1. Preşedintele consiliului de administraţie se alege de către membrii consiliului, dar nu mai mult decât pe trei ani.
2. Preşedintele consiliului de administraţie:
a) asigură executarea deciziilor adunării generale şi ale consiliului de administraţie;
b) angajează şi concediază personalul asociaţiei de coproprietari;
c) dă indicaţii şi dispoziţii, obligatorii pentru tot personalul asociaţiei de coproprietari;
d) elaborează şi prezintă spre aprobare adunării generale regulamentul de ordine interioară şi regulamentul cu privire la salarizarea personalului asociaţiei de coproprietari;
e) administrează condominiul sau încheie contracte de administrare cu alte persoane fizice sau juridice;
f) reprezintă asociaţia de coproprietari în procesul de încheiere a contractelor şi răspunde pentru executarea lor;
g) reprezintă asociaţia de coproprietari în raporturile cu terţe părţi, inclusiv în acţiunile judecătoreşti intentate de asociaţie împotriva unui proprietar de locuinţă (încăpere), care nu şi-a îndeplinit obligaţiile faţă de asociaţie sau în cele intentate de un proprietar de locuinţă care contestă o decizie a asociaţiei de coproprietari.

XVI. COMISIA DE CENZORI (CENZOR) A ASOCIAŢIEI DE
COPROPRIETARI


Comisia de cenzori (cenzorul) se alege de către adunarea generală din rîndurile membrilor asociaţiei pe un termen de cel mult 2 ani. în componenţa comisiei de cenzori nu pot fi incluşi membrii Consiliului de administraţie al asociaţiei de coproprietari. Comisia de cenzori, în număr de 3 şi mai mulţi membri alege din componenţa sa preşedintele comisiei. Comisia de cenzori (cenzorul): a) efectuează revizii ie activităţii fînanciar-economice a asociaţiei de coproprietari cel puţin de odată pe an; b) prezintă adunării generale avize asupra devizului anual de venituri şi cheltuieli, dării de seamă anuale şi mărimile plăţilor obligatorii stabilite pentru membrii asociaţiei; c) face la adunarea darea de seamă despre activitatea sa. Membrii comisiei de cenzori (cenzor) sînt în drept să participe la şedinţele Consiliului de administraţie cu drept de vot consultativ.

XVII. REORGANIZAREA ŞI LICHIDAREA ASOCIAŢIEI DE
COPROPRIETARI

Reorganizarea şi lichidarea asociaţiei de coproprietari se efectuează în temeiul şi în modul stabilite de legislaţia în vigoare şi prezentul statut. Asociaţia de coproprietari se lichidează prin decizia adunării generale în caz de nimicire fizică a complexului de bunuri imobiliare din condominiu. în cazul lichidării asociaţiei de coproprietari bunurile imobiliare şi alte bunuri rămase după achitarea cu bugetul, cu băncile şi alţi creditori, se repartizează între membrii asociaţiei de coproprietari în modul stabilit de prezentul statut asociaţiei (proporţional cotei părţi de participare la finanţarea reparaţiei şi întreţinerii proprietăţii comune).








Subsemnata:
PSYLLOUDIS LUCIA, anul naşterii 13.05.1979, locul naşterii s.Tarasova, rl.Rezina, Republica Moldova, buletin de identitate al cetăţeanului RM A 89077377 eliberat la data de 05.07.2007, codul de identitate 0970807281581, domiciliu: MD-4839, str.Unirii, 20, ap.338, s.Stăuceni, mun.Chişinău, Republica Moldova,
în baza hotărîrii adunării generale a membrilor ACC nr.2 din 19.03.2012, declară următoarele:

Capitolul XIV al Statutului va fi completat cu următoarele subpuncte:
14.2.1 Consiliul de adminitraţie este format din 14 membri. Membrii Consiliului de administraţie se aleg de către adunarea generală prin vot uninominal, fiecare nivel locativ avînd dreptul să aleagă un membru al Consiliului. Membrul Consiliului este ales cu majoritatea simplă de voturi de pe nivelul locativ
14.2.2. Este recomandabil ca fiecare membru al Consiliului de administraţie de pe un nivel locativ să fie un proprietar al unui apartament de pe nivelul locativ respectiv.
14.7.1. Deciziile Consiliului de administraţie se adoptă cu majoritatea simplă de voturi ale membrilor consiliului.
14.7.2. în caz de paritate a voturilor, decizia este adoptată dacă printre voturi este şi votul Preşedintelui Consiliului.
14.7.3. Toate deciziile Consiliului de Administraţie sunt publice şi se afişează atît pe panouri informative ale asociaţiei, cît şi tipărite pe partea verso a facturilor de plată.


Capitolul XV al Statutului va fi completat cu următoarele subpuncte:
15.1.1. Preşedintele Consiliului de administraţie se alege de către membrii consiliului din componenţa sa, pe un termen nu mai mare decît trei ani cu majoritatea simplă de voturi (50%+1).
15.1.2. Votul se consemnează prin întocmirea unui proces verbal semnat de către participanţii legali la vot.
15.1.3. Mandatul Preşedintelui Consiliului de administraţie încetează automat în cazul în care acesta îşi înstrăinează proprietatea în cadrul asociaţiei.
15.1.4. La încheierea mandatului, Preşedintele îşi exercită funcţiile doar pînă la alegerea unui nou preşedinte, căruia îi va transmite ştampila, cheile etc. şi va prezenta un raport despre creanţe, datorii şi dare de seamă pe activitatea Consiliului de administraţie.
15.1.5. Preşedintele Consiliului îşi încheie activitatea şi în cazul în care membrii consiliului aleg un alt preşedinte respectînd punctele 15.1.1.-15.1.3.


Prezentul Act a fost întocmit în 2 exemplare care au aceeaşi putere juridică, dintre care un exemplar se păstrează la Camera înregistrării de Stat, iar celălalt se eliberează solicitantului.



Pentru a descarca documentul in format PDF dati click pe acest link.